Tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu

Tragiczne zderzenie dwóch ciężarówek
Tragiczne zderzenie dwóch ciężarówek
02/03/2022
Jazda z pękniętą na całej szerokości tarczą hamulcową koła naczepy
Jazda z pękniętą na całej szerokości tarczą hamulcową koła naczepy
07/03/2022
Tragiczne zderzenie dwóch ciężarówek
Tragiczne zderzenie dwóch ciężarówek
02/03/2022
Jazda z pękniętą na całej szerokości tarczą hamulcową koła naczepy
Jazda z pękniętą na całej szerokości tarczą hamulcową koła naczepy
07/03/2022

Tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu

Tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu

Polska działając na podstawie art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 postanowiła wprowadzić tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów art. 6 ust. 1-3, art. 7 oraz art. 8 ust. 8 ww. rozporządzenia dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynków kierowców wykonujących krajowe i międzynarodowe przewozy drogowe osób i rzeczy.

Odstępstwa będą stosowane od 4 marca do 2 kwietnia 2022 r. Zgodnie z przyjętymi odstępstwami:

  • dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 11 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 1),
  • tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 60 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 2),
  • łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 96 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 3),
  • po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 5,5 godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut (odstępstwo od art. 7),
  • kierowca, jeżeli dokona takiego wyboru, może wykorzystać również regularny tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju (odstępstwo od art. 8 ust. 8).

Kierowcy, o których mowa powyżej, mają obowiązek wskazać odręcznie na odwrocie wykresówki tachografu analogowego lub wydruku z tachografu cyfrowego powody skorzystania z odstępstw, o których mowa powyżej. Jest to zwyczajowa praktyka w sytuacjach awaryjnych i ma zasadnicze znaczenie dla celów kontroli ww. przepisów.

Stosowanie powyżej wskazanych tymczasowych odstępstw nie może powodować pogorszenia warunków pracy kierowców i poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nie należy zatem dopuszczać do sytuacji, w których kierowca będzie prowadził pojazd, gdy jest zmęczony – pracodawcy w dalszym ciągu pozostają odpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo swoich pracowników, a także innych użytkowników dróg. Przedsiębiorcy transportowi w tym szczególnym czasie dochowają należytej staranności przy planowaniu i zarządzaniu ryzykiem zakłóceń w łańcuchach dostaw.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

 

Przejdź do treści