
Udział Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego w posiedzeniu Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Kielcach
07/05/2025Dwa za ciężkie zespoły pojazdów

Zestaw pojazdów za ciężki o 20 ton, do tego zbyt długi i bez tablic wyróżniających dla pojazdu długiego i ciężkiego, a także kolejny zestaw, w którym dopuszczalna masa całkowita pojazdu samochodowego została przekroczona o 4 tony, obydwa bez wymaganych zezwoleń, skontrolowali w tym tygodniu inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Kielcach.
W dniu 4 maja na drodze krajowej nr 73 w Dąbrowie inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Kielcach zatrzymali do kontroli zespół pojazdów przewożący 4 zbiorniki betonowe, który następnie pilotowali i przeprowadzili kontrolę w Miejscu Obsługi Podróżnych Podlesie przy drodze ekspresowej nr S7.
Zestaw wraz z ładunkiem ważył niemal 60 t zamiast dopuszczalnych 40 t, przekroczono zarówno dopuszczalną masę całkowitą pojazdu samochodowego, jak również dołączonej przyczepy ciężarowej. O niespełna 6 t przekroczony był też nacisk podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę.
Ponadto zespół pojazdów z daleka wyróżniał się spośród innych – długość zestawu wynosiła ponad 20 m zamiast przepisowych 18,75 m. W toku kontroli drogowej poza nieprawidłowościami związanymi z gabarytem pojazdu stwierdzono również brak tablic wyróżniających dla pojazdu długiego i ciężkiego.
Za umieszczenie na pojeździe ładunku w sposób powodujący przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu ukarano kierowcę mandatem karnym w wysokości 450,00 zł, a następny mandat w wysokości 50,00 zł nałożono na niego za nieprawidłowy stan techniczny pojazdu – brak tablic wyróżniających pojazd długi i ciężki.
Konsekwencją wykonywania przewozu drogowego bez wymaganego zezwolenia dla przedsiębiorcy było wszczęcie postępowania administracyjnego zagrożonego karą pieniężną w wysokości 15.000,00 zł.
Z kolei w dniu 7 maja na drodze krajowej nr S7 zatrzymano do kontroli 5-osiowy zespół pojazdów przewożący ładunek z napojami.
Już wstępna analiza przy użyciu wagi preselekcyjnej wskazała na znaczące przekroczenie nacisku grupy osi, w której jedna oś składowa jest osią napędową pojazdu samochodowego oraz przekroczenie rzeczywistej masy całkowitej pojazdu samochodowego ciągnącego przyczepę i przekroczenie rzeczywistej masy całkowitej kontrolowanego zespołu pojazdów złożonego z pojazdów mających łącznie co najmniej 5 osi. Pojazd skierowano na MOP Szewce w celu przeprowadzenia ważenia.
Kontrola wykazała, że rzeczywista masa całkowita kontrolowanego pojazdu wyniosła 30 ton i została przekroczona względem dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu o trzech osiach o 4,0 tony. Ponadto rzeczywisty nacisk grupy dwóch osi, w której jedna oś składowa jest osią napędową pojazdu, wynosił 24 tony i został przekroczony o 5 ton, zaś przekroczenie rzeczywistej masy całkowitej kontrolowanego zespołu pojazdów złożonego z pojazdów mających łącznie co najmniej 5 osi, w którym pojazdem ciągnącym jest pojazd samochodowy, wyniosło 0,7 tony.
Przewoźnik nie posiadał wymaganego zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym, co skutkowało wszczęciem postępowań administracyjnych o nałożenie dwóch kar administracyjnych – w wysokości 5.000,00 zł i 15.000,00 zł. Po doprowadzeniu pojazdu do normatywności dopuszczono go do dalszej jazdy.