
Dwa za ciężkie zespoły pojazdów
09/05/2025Nocne ważenia pojazdów przewożących zbiorniki i prefabrykaty betonowe

Rzeczywiste masy całkowite zespołów pojazdów wyższe nawet o ponad 20 ton, brak wymaganych pojazdów pilotujących, naruszenia przepisów dotyczących długości zespołów pojazdów i dopuszczalnych nacisków osi oraz norm czasu pracy to efekt nocnych kontroli inspektorów z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Kielcach.
W dniach 8, 9 i 10 maja w godzinach nocnych inspektorzy prowadzili czynności ukierunkowane na kontrole mas i nacisków osi pojazdów poruszających się drogą ekspresową nr S7. Podczas tych działań skontrolowano m.in. cztery zespoły pojazdów przewożących zbiorniki i prefabrykaty betonowe.
Rzeczywiste masy całkowite dwóch skontrolowanych zespołów pojazdów przekraczały 50 ton zamiast dopuszczalnych 40 ton, a dwa kolejne przeładowane były o ponad 20 ton i ich całkowite masy przekraczały 60 ton. Takie przekroczenie dopuszczalnych parametrów zgodnie z przepisami wymaga pilotowania przejazdu odpowiednio oznakowanymi pojazdami, co nie było realizowane.
W każdym z przypadków stwierdzono również przekroczenie dopuszczalnych długości zespołów pojazdów i znaczne przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi.
Ponadto w dwóch kontrolach ujawniono dodatkowo rażące naruszenia norm czasu prowadzenia pojazdu i wymaganych odpoczynków. Kierujący pojazdami wykonywali przewozy, wielokrotnie skracając niezbędny czas odpoczynków dziennych i przekraczając maksymalny dopuszczalny czas prowadzenia pojazdu.
Wszystkich kierowców ukarano mandatami karnymi za umieszczenie na pojazdach ładunku w sposób powodujący przekroczenie ich dopuszczalnej masy całkowitej, a w dwóch przypadkach także za nieprzestrzeganie obowiązujących norm czasu prowadzenia pojazdów.
Wobec podmiotów wykonujących przewozy wszczęto postępowania administracyjne skutkujące nałożeniem kar pieniężnych za naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym i Prawa o ruchu drogowym.