Podsumowanie transgranicznych działań inspekcyjnych, zrealizowanych we współpracy z ELA

Posiedzenie Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
15/02/2023
Za długi, za szeroki i za wysoki pojazd członowy, a do tego naczepa z niesprawnym układem hamulcowym
17/02/2023
Posiedzenie Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
15/02/2023
Za długi, za szeroki i za wysoki pojazd członowy, a do tego naczepa z niesprawnym układem hamulcowym
17/02/2023

Podsumowanie transgranicznych działań inspekcyjnych, zrealizowanych we współpracy z ELA

W dniu 14.02.2023 r. na terenie Royal Flora Holland w Amsterdamie Europejski Urząd ds. Pracy (ELA) zorganizował kontrolę międzynarodowych przewozów drogowych. W kontrolach brali udział funkcjonariusze policji i inspektorzy pracy z Holandii, Łotwy, a także dwóch inspektorów z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Kielcach.

Działania kontrolne ukierunkowane były w szczególności na sprawdzanie przestrzegania norm czasu pracy, prawidłowego użytkowania tachografu, stanu technicznego pojazdów.

Łącznie przeprowadzono kontrole 28 pojazdów, wykonujących zarówno transport krajowy (na terytorium Holandii), jak i międzynarodowy. Wśród kontrolowanych znaleźli się przewoźnicy m.in. z Holandii, Litwy, Polski, Ukrainy i Włoch.

W przypadku 12 kontroli stwierdzono nieprawidłowości. Podczas jednej kontroli ujawniono, że kontrolowany kierowca nie rejestrował na karcie danych dotyczących czasu jazdy, odpoczynku oraz przebytej drogi.

Ponadto dużo uwagi poświęcono kwestiom dotyczącym delegowania pracowników mobilnych. Kontrolujący funkcjonariusze z Holandii zademonstrowali inspektorom z Polski i Łotwy oraz pozostałym obserwatorom stosowane metody i procedury kontrolne.

Inspektorzy z Polski i Łotwy brali czynny udział w prowadzonych kontrolach. Wspólnie z funkcjonariuszami holenderskimi typowali pojazdy do kontroli, a następnie uczestniczyli w czynnościach kontrolnych. Była to doskonała możliwość do wymiany doświadczeń, a także porównania metod oraz zakresu wykonywanych czynności kontrolnych w poszczególnych krajach. Ponadto inspektorzy dostrzegli pewne różnice dotyczące oceny i podejścia do stwierdzanych naruszeń.

Uczestnicy mieli możliwość wymiany doświadczeń oraz zapoznania się w praktyce z procedurami i sprzętem wykorzystywanym podczas codziennej pracy przez służby europejskie, w szczególności radiowozem wykorzystującym technologię DSRC, pozwalającą na zdalne sczytywanie najważniejszych parametrów ze smart tachografów w pojazdach ciężarowych.

Następnie po zakończeniu działań kontrolnych na drodze odbyło się spotkanie podsumowujące efekty prowadzonych kontroli. Uczestnicy spotkania wymienili się spostrzeżeniami na temat przeprowadzania kontroli transportu drogowego w ich krajach.

Dostrzeżono odmienności związane ze sposobem i organizacja prowadzenia kontroli przez poszczególne służby.

Skip to content